Il volume è dedicato alla cultura figurativa che si manifesta a Roma, a partire dalla metà dell'XI secolo (quando ancora permangono tracce del recente passato ottoniano) fino alla chiusura del XII secolo, arco cronologico segnato dalla Riforma Gregoriana. Alla profonda riorganizzazione della Chiesa di questi decenni si accompagna un'intensa produzione di immagini e programmi figurativi che rispecchiano tale renovatio, intesa come recupero e rilettura del proprio passato paleocristiano; il periodo si chiude, alla fine del XII secolo, con una nuova penetrazione bizantina.
L'opera, volume IV del Corpus della Pittura medievale a Roma, vuole scrivere una storia della pittura romana medievale, studiando e organizzando tutte le opere, quelle esistenti e quelle testimoniate, della città di Roma, in un ordine cronologico plausibile. Nel volume sono schedate le pitture murali, i mosaici, le icone, ancora esistenti in gran numero e spesso ancora visibili sui muri degli edifici sacri della città. Ma sono anche recuperate tutte le tracce che questo stesso patrimonio pittorico ha lasciato nella memoria storica, nel corso dei secoli: acquerelli, disegni, copie, antiche fotografie, descrizioni, che contribuiscono in maniera sorprendente a integrare la nostra conoscenza della pittura di questi secoli.
Opera scientifica ma di accesso anche ad un pubblico vasto per la inusitata ricchezza di immagini, è frutto della collaborazione tra Jaca Book, l'Università della Tuscia e l'Università di Losanna.
LA SERIE:The goal of the Corpus and Atlante research project is to offer both a comprehensive listing and an extensive study of all existing medieval wall paintings, mosaics and icons, many of which still adorn several sacred monuments in Rome.
Completed in 2006, the first phase of the project will lead to the publication of two volumes of Corpus (Volume 1: IV-V c.; Volume 4: XI-XII c.) and one volume of Atlante (Volume 1) dedicated to the study of thirty-two historical monuments as pictorial contexts, all located outside the city limits of Rome, in the suburbs, inside the Vatican and in the Monti district.
La pittura medievale a Roma is an ambitious project that will track every sign and evidence of the pictorial heritage in Rome throughout the centuries. The complete series will consist of six volumes of Corpus and three volumes of Atlante.
The goal of the Corpus and Atlante research project is to offer both a comprehensive listing and an extensive study of all existing medieval wall paintings, mosaics and icons, many of which still adorn several sacred monuments in Rome. But the project also tracks every sign and evidence of this pictorial heritage throughout the centuries and its imprint on Western history and collective memory. Surprisingly enough, watercolours, drawings, copies, antique photographs, descriptions, all contribute to our better knowledge of medieval painting in Rome, whether the original work of art is lost or an early copy shows, for example, various states of preservation, or (now) invisible restoration, thus documenting a so-called 'critical account' of a monument and its wall covering.
There are two main reasons to this project. On the one hand, a desire to write - rewrite - the history of painting in Rome. This is the task assigned to the Corpus volumes with their plausible chronological listing and analytical study of every single artwork that we know, or merely know of - the first such large-scale critical inventory ever attempted. On the other hand, a desire to go beyond the mere rewriting of the history of painting and offer a new approach to structuring and sharing the newly-gained information. In the Atlante approach, therefore, it is not chronology but contextual accuracy that matters: the paintings, mosaics, icons and copies of lost works of art are presented in their original context, i.e. on the walls of the sacred monuments of Rome. State-of-the-art digital technology, planimetry and 3D make the impossible come true as frescoes unfold anew on their original supports and the various decorative stages of a particular monument are made visible - and simultaneously, as the case may be - to visitors as they follow a 3D visit.
OTROS TÍTULOS DE LA SERIE.
CORPUS 6 VOLS:
Volume I.
L'orizzonte tardoantico e le nuove immagini 312-468./ Maria Andaloro. Febrero2007
Volume II.
Roma e Bisanzio 468-795 En preparación
Volume III.
Prima e dopo il mille 795-1050 En preparación
Volume IV.
Riforma e Tradizione 1050-1198 / Serena Romano. febrero de 2007
Volume V.
Il Duecento e la cultura gotica 1198-1288 En preparación
Volume VI.
Apogeo e fi ne del Medioevo 1288-1431 En preparación
Volume V.
Il Duecento e la cultura gotica 1198-1288 En preparación
Volume VI.
Apogeo e fi ne del Medioevo 1288-1431 En preparación
ATLANTE 3 VOLS
Volume I.
La pittura medievale a Roma 312-1431, Atlante, Percorsi visivi. Volume I: Suburbio, Vaticano, Rione Monti, Vaticano.Febrero 2007
Volume II.
Rioni Trevi, Colonna, Campo Marzio, Ponte, Parione, Regola, Pigna, Campitelli, San Angelo . En preparación
Volume III.
Rioni Ripa, Trastevere, Esquilino, Sallustiano, Celio, San Saba. En preparación